Kunst met Sis: Bakker, een eeuwenoud beroep
Door Sis van Rossem
Al jaren verblijven we in hetzelfde hotel in Rome, vlakbij de Porta Maggiore. Natuurlijk wisten we dat het vreemde gebouw aan de achterkant niets met de poort te maken heeft, maar een grafmonument uit 30 voor Christus is, van de Romeinse bakker Eurysaces en zijn vrouw Antistia. Maar wat een verrassing was het toen Coen me in november een foto liet zien die hij net gemaakt had van een detail op dat monument. Als een strip wordt het hele proces van brood bakken weergegeven:
Je ziet Eurysaces met zijn slaven aan het werk. Een inscriptie vermeld zijn afkomst; hij was zelf een vrijgemaakte slaaf. Als ze genoeg geld gespaard hadden, konden ze zichzelf vrijkopen en een eigen bedrijfje beginnen. Slaven waren bij de Romeinen een hele gewone zaak. Je hoefde niet eens rijk te zijn om slaven te hebben. Door de expansiedrift van de machthebbers werden er veel krijgsgevangenen gemaakt en die werden op markten als slaaf verkocht.
Ook bij de Romeinen is brood heel belangrijk en meer dan alleen voedsel. Ze hadden het niet voor niets over brood en spelen. Op die manier hou je het volk koest.
Nu een flinke stap in de tijd naar een zeventiende-eeuws schilderij waarop een bakker te zien is die op zijn hoorn blaast. Wij leerden vroeger een liedje, dat als volgt ging:
De bakker van de hoek,
Die heeft vannacht geblazen,
De vellen van zijn broek
Die hangen voor de glazen
Als een boekweiten koek.
Als kind leer je zo’n versje uit je hoofd en je vraagt je absoluut niet af wat dat ‘geblazen’ is, evenals de ‘vellen’ of ‘boekweiten’ koek. Op bijna alle zeventiende-eeuwse schilderijen met een bakker wordt hij blazend op zijn hoorn afgebeeld. Maar waarom blies die bakker op een hoorn?
Dat zit zo: in de zeventiende eeuw bestonden er natuurlijk nog geen machines, dus de bakker moest zijn oven aanmaken en dat ging met hout en turf. Terwijl de oven warm werd, maakte hij het deeg en kon het rijzen, maar het was natuurlijk niet van te voren aan te geven hoe lang het proces zou gaan duren. Dat was afhankelijk van de nodige factoren. Om de klanten niet voor niks te laten komen blies de bakker als zijn brood en andere spullen klaar waren op een hoorn als teken dat zijn winkel open was. Deze horens waren gemaakt van de horens van runderen.
Maar wat verkocht een bakker in de zeventiende eeuw nou zoal? Krakelingen waren heel gewoon, ik denk zowel zoete als zoute krakelingen. Die hangende stok met uitsteeksels waar de krakelingen aan hangen zie je op veel schilderijen. Dan verkocht hij natuurlijk diverse broodjes, waaronder kadetjes. Verder liggen er op tafel twee grote broden, het lijkt me vrij donker brood.
Job Adriaenszoon Berckheyde
Haarlem 1630-1693
De bakker 1681
Museum der Brotkultur Ulm
Al jaren verblijven we in hetzelfde hotel in Rome, vlakbij de Porta Maggiore. Natuurlijk wisten we dat het vreemde gebouw aan de achterkant niets met de poort te maken heeft, maar een grafmonument uit 30 voor Christus is, van de Romeinse bakker Eurysaces en zijn vrouw Antistia. Maar wat een verrassing was het toen Coen me in november een foto liet zien die hij net gemaakt had van een detail op dat monument. Als een strip wordt het hele proces van brood bakken weergegeven:
Welkom bij Maarten!
Maak eenmalig een gratis account aan en krijg toegang tot al onze artikelen. Lees gratis op onze site en ontvang elke twee weken nieuws, diepgravende artikelen, interviews, evenementen en acties van Maarten! in uw mailbox.
InloggenRegistreren