Kunst met Sis: Het kind in onszelf
Félix Vallotton (1865-1925) De Bal, 1899 48 cm x 61 cm. Olieverf op karton, gelijmd op hout Musée d’Orsay, Parijs Waarom is dit schilderijtje zo aantrekkelijk? Ik ga een...
‘Slechts 65 procent van de Nederlandse scholen haalt het streefniveau’
Nederland telt vele experimentele scholen. Het is lang niet altijd duidelijk wat ze willen bereiken, zo blijkt uit een recent onderzoek van de Onderwijsinspectie. Maarten spreekt erover met inspecteur-generaal...
Max Westerman: ‘Nieuws is slecht voor de gezondheid’
Het personeel van Beter Horen in Utrecht keek verbaasd op toen mijn 90-jarige moeder binnenkwam voor haar afspraak. ‘Maar weet u dan niet wat er aan de hand is?’...
Sis: Fijn weekend!
Binnenkort ontwikkel ik waarschijnlijk een gruwelijk eczeem. Gek wordt een mens toch van dat ‘fijne dag’, ‘fijn weekend’. Ik heb de medewerkers bij de supermarkt waar ik dagelijks kom...
‘In Nederland is rechts-nationalisme steeds meer in de mainstream terechtgekomen’
Bij de afgelopen Europese Parlementsverkiezingen bleek opnieuw dat de rol van rechts-nationalistische partijen nog lang niet is uitgespeeld. Historicus en politicoloog Kemal Rijken volgt in zijn boek Eigen volk...
‘Een Europees leger en de NAVO kunnen niet naast elkaar bestaan’
De laatste maanden wordt de roep om een Europees leger sterker. Vooral de Franse president Macron maakt zich er hard voor. Maar hoe levensvatbaar is zo’n leger? In gesprek...
‘Het idee dat wij uit de EU moeten stappen, is gelukkig op de terugtocht’
Vandaag mogen we naar de stembus voor de Europese Parlementsverkiezingen. Toch lijken deze verkiezingen onder Nederlandse kiezers nauwelijks te leven. Hoogste tijd om te bellen met Maarten van Rossem:...
‘Een bekende Nederlander worden was het laatste waarop ik had gerekend’
Dementen en kleuters zijn tegenwoordig de enigen die Maarten van Rossem níet herkennen. Reden voor een groot interview, vond de redactie van Maarten!. Hoe kijkt ’s lands bekendste historicus...
Kunst met Sis: Van oude mensen en dingen die niet voorbijgaan
Tot het begin van de twintigste eeuw schreef men dit werk toe aan Rembrandt. Begrijpelijk, want Lievens en Rembrandt werkten rond 1629 nauw samen in Leiden, waar ze beiden...